Riksteatrets «Komplottet»

Kåre Conradi var fresende god som offer for to tabloidjournalisters klør i satiren «Komplottet». På Riksteatrets forestilling var også noen med billetter fra Foreningen Tiltak.

Conradi spiller superkjendisen Barry, men Conradi er selv kjendis, og har muligens opplevd å bli tilbudt økonomisk kompensasjon for å brette ut sitt privatliv. For det er det det handler om i briten Joe Pendalls stykke. Det og en del moralske betraktninger rundt tabloidjournalistikk, pengegriske kjendiser og menneskelige etiske gråsoner.

Stykket er morsomt, beskt og tabloid poengtert. Barry er en rollefigur som gir mye spillerom for en god skuespiller. Det vet Conradi å utnytte. Han har musikalsk timing i bevegelser og replikker, veksler elegant mellom arroganse, selvironi, fortvilelse og etter hvert raseri. Conradi serverer de skarpe replikker med ironisk snert.

Det var fullsatt sal denne kvelden med Riksteatret. Etter forestillingen ble det baksnakk hvor en representant for Norsk Redaktørforening innledet en samtale om «Dine og mine medievalg». Vi håper de med billetter fra Foreningen fikk en minnerik aften.