Riksteatrets forestilling Peer, du lyver!

Et energisk ungt ensemble lyver godt i Riksteatrets forestilling Peer, du lyver!; de lyver om Peer Gynt. Også noen med billetter fra Foreningen Tiltak har fått med seg forestillingen.

«Peer, du lyver!» er en helt nyskreven musikal for barn og unge, godt egnet til hva den faktisk må være ment som: En appetittvekker for nye generasjoner potensielle teatergjengere.

Forfatteren Toril Solvang har tatt biter og detaljer av salige Ibens episke gjennomanalyse av den umåtelige nordmanns liv og levnet og temmelig fritt omarbeidet det til begripelige dagsstørrelser. Bukkerittet er blitt helikoptertur, Dovregubbens hall er studio for Norske Talenter.

Og det lykkes faktisk langt på vei, med nikk både til Ibsen og til Griegs velkjente musikk. Peer er her en nokså ensom gutt med en psykisk ustabil mor, en utenforstående i klassen og gjengen, som likevel overlever med sin grassate fantasi og sin – tross alt – evne til å gjennomskue bløffen – også om seg selv.

Det danses og spilles og hoppes og sprettes. Akrobatikken er på plass, de elleville påfunnene likeså. De minste kan glede seg over slapsticken, de litt eldre over samtidsreferansene, de eldste – forhåpentligvis – over Peer Gynt-glimtene. Vi håper også de som hadde fått billetter fra Foreningen Tiltak moret seg.