Putti Plutti Pott til glede for barna – i år igjen

Det var engang en liten nisse som het Putti Plutti Pott – Putti etter oldefaren sin og Plutti etter tippoldefaren sin – og Pott til etternavn. Men det som var så ekstra gøyalt med lille Putti Plutti Pott er bestefaren hans, for det er selveste Julenissen.

Det var en kveld like før jul. Det hadde snedd tett hele dagen, og alt var blitt så mykt og fint og stille, med spennende blå skyer i det bleke måneskinnet. Inne i stuen var det trygt og godt, og det knitret og smalt festlig i et stort bål i peisen.

Petter og Caroline hadde hjulpet mor med å bake sirupsnipper, og nå satt de nokså mette og fornøyde rundt det rosemalte flygelet og hørte på onkel Per, som spilte og sang og fortalte et forunderlig juleeventyr – om en fantastisk reise over alle blåner.

– Vil du være med? – sa Onkel Per.

– Ja, svarte barna, det vil vi mer enn gjerne.
– Så heng på med meg, sa Onkel Per. Og så sang han:
«Vil du være med så heng på med meg,
juleeventyret venter på deg. Vi drar…»

Slik begynner julefortellingen om Putti Plutti Plott i Oslo Spektrum, som den har begynt i mange, mange år.  Det blir ingen skikkelig julestemning uten sangene og historien om den lille nisseguttens reise med Julenissens trylleskjegg! Historien begynte som bok, og den ble snart spilt inn både på plate og som tv-serie. I 1987 ble historien skrevet om og utvidet til den musikkdramatiske versjonen som vises i Oslo Spektrum hvert år.

Foreningen Tiltak har i år som tidligere år billetter til forestillingen søndag 20. desember kl. 12.00.  Så de som ønsker å skape den rette julestemningen kontakter Geir på geir@tiltak.org.  Førstemann til mølla gjelder.