Melodi Grand Prix 2015

Den norske finalen i Melodi Grand Prix er over, og Mørland og Debrah Scarlett vant med låten «A monster like me». Publikummet i Oslo Spektrum var i fyr og flamme fra første stund, og stemningen var til å ta og føle på når gullfinalen var over, og vinneren ble annonsert. Når stemmene var talt opp vant de med knapp margin over Erlend Bratland.

Kjetil Mørland er fra Grimstad og har bodd lenge i London, hvor han blant annet har spilt i bandet Absent Elk. Joanna Bussinger, med artistnavnet Debrah Scarlett, er halvt norsk og halvt sveitsisk, og deltok blant annet i «The Voice» høsten 2013.

«A monster like me» var årets eneste ballade. Den norske duoen leverte en lavmælt fremføring, ganske klassisk med rygg mot rygg-stilling i sin kjærlighetsduett med sirklende kameraer over seg. Sangen beskrives som en mørk kjærlighetsballade om å konfrontere noe uoppgjort fra fortiden og å måtte gi slipp på den man elsker.

Den internasjonale finalen holdes i Wien, etter at landet vant fjorårets finale med artisten Conchita Wursts «Rise Like A Phoenix».

Selve finalen går av stabelen 23. mai. Norge er blant de mange landene som må kjempe om finaleplass i en av de to semifinalene. Den norske duoen går på scenen i den østerrikske hovedstaden i andre semifinale 21. mai.

Vi håper Foreningen Tiltaks gjester fikk en flott festaften, og ønsker Mørland og Debrah Scarlett lykke til i Wien.

Foto: NRK.no