Cirque du Soleil – Varekai i Oslo Spektrum

Lørdag 2. september var Cirque du Soleil tilbake i Oslo, denne gangen med det klassiske og kritikerroste showet Varekai.  Dette er en forestilling for hele familien, og Foreningen Tiltak hadde flere gjester til stede i Oslo Spektrum.

Forestilling har fått navnet Varekai, som er det rumenske ordet for «Hvor enn».  Langt inne i en skog, på toppen av en vulkan, finnes en ekstraordinær verden. En verden fylt med underverk og mysterier. En verden kalt «Varekai».  Fra himmelen faller en ensom ung mann, og historien begynner. Han kastes inn i den magiske skogens skygger; en kaleidoskopisk verden som er gjennomsyret av vidunderlige skapninger. Han tas med på en eventyrlig reise, like spektakulær som fantastisk.

Varekai er en hyllest til de rastløse, omreisende sjeler og til kulturen rundt den gamle sirkustradisjonen.

Cirque du Soleil, fransk for «solens sirkus», er et kanadisk underholdningsimperium lokalisert i Montreal, som ble grunnlagt i 1984 av to tidligere gateartister, Guy Laliberté og Daniel Gauthier.  Cirque du Soleils forestillinger faller innenfor sjangeren nysirkus og består av sirkusnumre som flettes sammen til en handling. Det legges mye arbeid i musikk, kulisser, kostymer og helhet i hver oppsetning.

Vi håper de som hadde fått billetter av Foreningen Tiltak fikk en uforglemmelig opplevelse.