Bjarte Hjelmeland med en bombe av humor og vidd

Det fortelles at Ordfører Trude Drevland i Bergen lo seg omtrent fordervet da Bjarte Hjelmeland parodierte henne med fynd og klem under premieren på «Gu kor gøy».  Siden har publikum ledd like hjertelig, og forhåpentligvis også de med billetter fra Foreningen Tiltak da Riksteatret var på besøk med forestillingen.

Bjarte Hjelmeland – eller «Hjelmelando», som det het i både intro og finale – har en fantastisk musikalitet og synger aldeles utmerket. Det fikk han vist til fulle i en vidunderlig stafett låter fra 80-tallet – fremlagt som en slags minibiografi over diverse flyttinger fra tenårene av. Her svirret det storheter forbi i rekke og rad.

Hans parodier, småprat innimellom og kontakt med publikum har en hjertelig raushet, en energigivende glede over å kunne skape sitt eget univers og dele det med et entusiastisk publikum. Han stråler, enten han er seg selv eller går inn i en av sine mange finurlige figurer.

En styrke ved Bjarte Hjelmeland er også hans evne til å skifte mellom dialekter. Ikke bare i ord og tonefall, men like gjerne i måten en fornem bergenser vil legge frem, en sak, en sotrastril vil forsterke en historie med lokalhistoriske referanser eller når en ungdom nordfra et sted må bruke engelsk i annenhver setning for å kunne være høy nok på seg selv.

Vel er «Gu kor gøy» nettopp gøy. Men det lurer litt alvor rundt hjørnet også. Litt livsvisdom, noen skarpskårne analyser i knappe setninger, noen underfundige skråblikk på vår alles dårskap. Vi håper det ble en flott og ikke minst morsom kveld for de med billetter fra Foreningen Tiltak.