Kritikerrost roman Svar på brev frå Helga blir teater

Den islandske forfatteren Bergsveinn Birgissons lille brevroman, Svar på brev frå Helgahar høstet lovord og svært gode kritikker fra et samlet anmelderkorps.  Nå blir den prisbelønte romanen teater for hele landet med Helge Jordal og Ragnhild Gudbrandsen på scenen.  Foreningen Tiltak har billetter.

En gammel sauebonde svarer på brevet fra Helga, kvinnen han en gang hadde et kort, lidenskapelig forhold til og som han aldri sluttet å elske. Hvorfor ble det aldri dem? Det har tatt lang tid å svare, og mange valg må svares for. Han skriver om bygdesladder, om gammel kjærlighet og dampende erotiske minner. Han skriver om livet som ikke ble som han hadde trodd, og om valgene han tok. Om den tapte kjærligheten, men også om en tapt kultur.

Svar på brev frå Helgaer en gripende fortelling om moden kjærlighet – om en lidenskap som blir bestemmende for to menneskers liv, og som føder et savn de to tar med seg inn i døden.  Av mange karakterisert som Romeo og Julie i en annen alder.

Svar på brev frå Helga av Bergsveinn Birgisson vant den islandske bokhandlerprisen i 2010 og ble nominert til Nordisk råds litteraturpris i 2012. Boken har vært dramatisert for teater i flere land og en film er på vei. Bergsveinn Birgisson har også skrevet Den svarte vikingen, som Paramount Pictures lager TV-serie av med norske Morten Tyldum som regissør.

Foreningen Tiltak har billetter flere steder rundt om i landet.  Se www.riksteatret.nofor spilleplan og kontakt Geir på geir@tiltak.orghvis du er interessert i billetter.