Hedda Gabler

Hva er det i Hedda Gabler, som blir farlig for henne selv og alle hun omgir seg med? Hvis du lurer på det finner du kanskje svaret på Riksteatrets oppsetning som skal på turné til våren. Foreningen Tiltak har billetter flere steder.

Hedda og Jørgen Tesman har nettopp flyttet inn i sitt nye hjem etter et halvt års bryllupsreise. Jørgen synes endelig han har lykkes i livet –villa i byens beste strøk, lysende karriereutsikter – og den legendariske generaldatteren Hedda Gabler som livspartner. Hvem vet, kanskje kommer det også barn snart?

Livet ser også ut til å ha ordnet seg for Hedda. Hun har omsider valgt samme livsvei som de fleste andre, og gratulasjonene strømmer på fra nær og fjern. Men innvendig vokser en stadig større avgrunn mellom følelsene og tankene som omgivelsene forventer av henne – og det hun egentlig tenker og føler.

Hedda Gabler er en av Henrik Ibsens mest sammensatte karakterer. Om det eksistensielle dramaet skrev han selv at «Hos Hedda ligger dyb poesi på bunden. Men omgivelserne skræmmer hende. Tænk, at gøre sig latterlig.» Hedda Gabler er blitt tolket og forsøkt forstått over hele verden.

Sjekk www.riksteatret.no for turnérute og send billettønsker til geir@tiltak.org.