«Havboka» som teater

Riksteatret skal denne våren vise en dramatisering av Morten Strøksnes’ suksessroman «Havboka» på turne over hele landet.  Foreningen Tiltak har billetter flere steder langs turneruten.

Da «Havboka, eller kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider» utkom, ble den møtt med fantastiske anmeldelser fra en samlet presse og mottok en rekke priser.  Boken var solgt til seks land allerede før utgivelse og er siden oversatt til 30 språk og lest av 100.000 nordmenn.

Boken tar oss med til Vestfjorden utenfor Lofoten hvor forfatteren og hans venn Hugo, forsøker å fange en håkjerring fra en RIB.  Havet har og har alltid hatt en helt egen betydning for oss mennesker, og for Strøksnes blir det en ustoppelig kilde til undring, innsikt og fantastiske eventyr, mens han spør seg: Når mer enn to tredjedeler av jordens overflate er dekket av hav, hvorfor kaller vi ikke like godt kloden vår for Havet?

Riksteatret har i samarbeid med Nationaltheatret laget teaterversjonen av boken, med Jan Sælid på scenen.

Foreningen Tiltak har billetter flere steder rundt i landet. Sjekk turneruten på www.riksteatret.noog kontakt Geir på geir@tiltak.org