Don Quijote

De fleste har hørt om Don Quijote, noen har kanskje en gang sett en film, men de færreste har lest boken. Ikke så rart; den består av 2000 sider med 126 kapitler som hvert er en historie for seg.

Det handler altså om denne lavadelsmannen som har forlest seg på ridderromaner og som våkner en dag fast besluttet om å bli en ridder selv. Boken, 1ste del av den, kom ut i 1605, mange hundreår etter at den siste ridder var lagt i jorden. Man hadde altså ikke riddere rekende rundt på 1600-tallet. Don Quijote blir således en raritet i sin samtid. En mann i utakt med verden rundt seg.

Så hva dreier romanen seg om? Hva er dens tema? Den som kunne svare på det. Denne romanen handler først og fremst om fantasiens kraft. Hos dikteren – og den diktede.

I Riksteatrets dramatisering av Don Quijote får du komedie på laveste plan og filosofi på høyeste plan, om hverandre. Du får se den ikoniske skikkelsen gyve løs på vindmøller fra en svunnen tid, men du skal også få møte ham sittende i baren på en luguber nattklubb i vår samtid.

Det handler om radarparet , Don Quijote og Sancho Panza.  Den ene ser det han tror på, den andre tror bare på det han ser. Den ene ser virkeligheten som den er, den andre som den burde være.

Det kan ikke bli annet enn en latterlig tankevekkende aften i teatret!

Foreningen Tiltak har billetter flere steder rundt om i landet.  Se www.riksteatret.no for spilleplan og kontakt Geir på geir@tiltak.org hvis du ønsker billetter.  Husk at som følge av smittevern er det usikkert hvor mange billetter som kommer i salg, så det lønner seg å være rask.