Danseforestillingen Juryen

Endelig, endelig en forestilling som innser at dans for barn egentlig er kjedelig. Denne forestillingen, som har tittelen Juryen, oser selvironi. Det er en av hovedgrunnene til at den var så bra, mente mange. I salongen satt også noen med billetter fra Foreningen Tiltak.

Forestillingen starter med to dansere som danser vakker, rolig ballett. Heldigvis tar det ikke lang tid før det bryter inn barnestemmer med sitater som; ”dette er kjedelig” eller ”jeg skjønner ingen ting, jeg”, og det er helt riktig. Det er kjedelig og man skjønner absolutt ingen ting.

Forestillingen introduserer små barn for dans på en skikkelig kreativ måte, men den fungerer minst like godt for de eldre barna. I Juryen lager barna forestillingen. De sier rett ut hva de mener og hva de vil se. Danserne gjør sitt beste, uten at det gjør barna fornøyd.

Dette er kjernen i forestillingen. Barna sier hva de vil ha. Danserne prøver å oppfylle dette. Dette er nytt, spennende, kreativt og det funker. Det funker skikkelig bra.

Publikum i salen ler mye. Blant de mange kommentarene kommer det en rekke gullkorn fra barna, og det virker så naturlig. Barn sier sin mening, de sier den rett ut. Alt i alt er dette en morsom forestilling som treffer målgruppen ekstremt bra, men i tillegg treffer de langt utover det. Vi håper den traff også de med billetter fra Foreningen Tiltak.